Перейти до основного вмісту

Шкідливі звички батьків: приховувати, пояснювати чи заперечувати?

 

Чи можуть батьки передати звичку у спадок?

Психологи пояснюють, що різні опори в житті дитини, як от друзі, хобі, зацікавленість у навчанні, можуть допомогти їй уникнути шкідливих звичок. Крім того, якщо біля маленької дитини є любляча, стійка мама або тато, то вона вчиться давати раду зі стресом іншими способами. Та все ж чи можна передати шкідливу звичку у спадок?

Генетично батьки можуть передати схильність до чогось. Але чи розвинеться ця схильність у дитини, вирішують умови, в яких вона зростає. Особливо це стосується серйозних залежностей. Інший спосіб передати звичку — постійно демонструвати її на власному прикладі.

Особливість психіки маленької дитини в тому, що світ, який є перед нею, вона сприймає як належний і правильний. Тож якщо дитина бачить, що значущі для неї дорослі п’ють і курять, то думає, що так роблять усі, що це правильно і що так побудований світ.

Як бути, якщо вас зловили на гарячому?

Психологи радять батькам приховувати шкідливі звички перед дітьми дошкільного віку: при них не курити, не вживати надмірну кількість алкоголю, не матюкатися. Але якщо все ж дитина побачила, як тато або мама курять, у жодному разі не можна її обманювати або казати: «Ні, я цього не роблю, тобі здалося». Найважливіше в такій ситуації бути чесним: «Якщо ви приховуєте якусь шкідливу звичку, а потім вас ловлять на гарячому, це ніби означає, що обманювати дозволено. І ви насправді транслюєте дитині подвійний меседж. Адже спершу батьки кажуть, що курити — погано, а потім дитина бачить, як вони роблять це самі».

Пояснювати, чому щось є шкідливим або нечемним, треба доступними і зрозумілими для дитини словами, але без моралізаторства. Найкраще — розповісти на власному прикладі, чому курити погано, чому ви шкодуєте про таку свою шкідливу звичку і як плануєте її позбутися. Найгірше, коли тато чи мама реагують у стилі «Ой, та нічого зі мною не буде», бо в такий спосіб вони відокремлюються від дитини і залишають її наодинці з тривогою.

У випадку з лайкою треба поводитися так: «Якщо дитина геть маленька, то варто сказати, що це погане слово, яке вживають невиховані дорослі. Дітям молодшого шкільного віку можна пояснювати: у деяких дорослих настільки обмежений словниковий запас, вони так мало читали книг, що, на жаль, швидко підібрати нормальне слово в них не виходить». Є три основні причини, чому діти матюкаються:

  • щоб виглядати дорослішими і крутішими в очах друзів;
  • навпаки, щоб не виділятися з компанії друзів, якщо в ній всі лаються;
  • як несвідомий спосіб проявити свою ранню сексуальність.

Як перетворити шкідливу звичку на корисну?

Якщо в дитини сформувалася шкідлива звичка, поспостерігайте, коли вона активізується. Це потрібно, щоб визначити, з якою емоцією дитина не справляється та що саме не витримує: нудьгу, заздрість, страх. Наступний крок — підберіть найбільш екологічний спосіб для дитини впоратися з цією емоцією.

«Наприклад, дитина просить цукерку щоразу, як відчуває страх. Цю звичку можна замінити на те, що мама бере дитину на руки і грається з нею, якось відволікає, робить масаж ніжок, лоскоче. Тобто робить щось приємне, що можна вважати «екстра». Це допомагає переключити дитину і задовольнити її потребу впоратися із сильною емоцією.

Як прищепити корисну звичку дитині?

Психіка дітей формується до 5 років, а тому саме на цьому етапі вплив батьків є найбільш інтенсивним. Також цей час найкраще підходить для того, щоб прищепити дитині корисні звички. Ось кілька способів, як це зробити:

  1. Показуйте на власному прикладі. Якщо ви хочете, щоб ваша дитина щодня робила зарядку, почніть робити її самі, і з часом дитина буде за вами повторювати.
  2. Робіть щось разом з дитиною. Разом читайте книжки, разом мийте руки, коли повертаєтеся з вулиці, разом їжте корисні страви. Для дитини це і спільне проведення часу, і розвиток, і спосіб отримати додаткову увагу від батьків.
  3. Приділяйте більше уваги емоціям. Складно пояснити дошкільняті, що брюссельська капуста — це корисно, але завжди можна перетворити споживання овочів на гру, яка приносить веселощі й задоволення.
  4. Спробуйте домовитися з дитиною і ввести систему нагородження за виконання корисних дій.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Роль гри у розвитку психології дитини - вплив та значення

  Гра – це одна з найважливіших складових розвитку психології дитини. Вона має велике значення для формування різних аспектів особистості, таких як емоційна стійкість, соціальні навички, творчість та інтелектуальний розвиток. Гра впливає на розвиток дитини на різних рівнях – фізичному, інтелектуальному, соціальному та емоційному, і виконує різні функції в цьому процесі. Функція гри полягає в тому, щоб допомогти дитині розвивати навички і вміння, які вона буде використовувати в майбутньому. Гра допомагає розвивати фантазію, творчість та вміння працювати в команді. Вона стимулює розвиток моторики, координації рухів та розумових здібностей. Крім того, гра сприяє розвитку емоційної сфери, навчаючи дитину розпізнавати і виражати свої почуття, контролювати свої емоції та встановлювати соціальні зв’язки. У грі дитина отримує можливість досліджувати, експериментувати та вирішувати проблеми. Це дозволяє їй розвивати свою творчу та аналітичну мислення. Гра також сприяє формуванню внутрішньої...

Вправи з тренування мозку для дітей

  Шість видів тренування виконавчих функцій мозку й поліпшення комунікації для дітей Коли ми дивимося на дітей, та й на людей в цілому, неважко помітити, що всі ми маємо індивідуальні особливості в роботі нашого мозку. Ви, як батьки, можете бачити їх у своїх дітях щодня. Ваш син здатний точно припустити, скільки часу йому знадобиться для виконання письмового домашнього завдання, а ваша донька, здається, завжди думає, що вона впорається з ним всього лише за годину, хоча їй ніколи не вдається укластися в зазначений термін. Або ж одна дитина запам'ятовує все, про що їй говорять, а інша вже за хвилину не може згадати, наприклад, логін і пароль, названий вами. Здатність планувати й регулювати свою поведінку, змінюючи свою реакцію залежно від контексту ситуації, є високорівневим нейрокогнітивним процесом, відомим також як виконавчі функції. Також виконавчі функції включають в себе здатність регулювати свої емоції, робити правильний вибір, вирішувати проблеми, бути гнучким, організованим ...

Як зрозуміти почуття дитини за допомогою малюнка

  Поради батькам про те, як розпізнати та перебороти страхи та хвилювання дитини, не використовуючи слова У ході переживання особистої травми або національної кризи дуже важливо, щоби батьки та вчителі давали дітям можливість виразити себе, свої почуття й відповідні інструменти для цього. Діти, так само як і дорослі, відчувають потребу порозмовляти про свої страхи та побоювання. Вони звертаються до нас у надії мати певну стабільність у цьому нестабільному світі. І відчувають турботу про себе тільки тоді, коли для них продовжується нормальне життя, коли їх уважно вислуховують і коли шляхом досвіду вони дізнаються, що їх запитання не менш важливі, ніж відповіді У випадку кризової ситуації будьте пильні й не пропустіть у поведінці дітей таки ознаки переживань: вираження широкого спектра емоцій; соматичні (тілесні) хвороби – особливо болі у шлунку; проблеми зі сном (часті пробудження, жахливі сни); тривожність при розлуці з батьками; підвищену прив’язаність до дорослих; роздратованість...