Перейти до основного вмісту

Як зрозуміти почуття дитини за допомогою малюнка

 

Поради батькам про те, як розпізнати та перебороти страхи та хвилювання дитини, не використовуючи слова

У ході переживання особистої травми або національної кризи дуже важливо, щоби батьки та вчителі давали дітям можливість виразити себе, свої почуття й відповідні інструменти для цього. Діти, так само як і дорослі, відчувають потребу порозмовляти про свої страхи та побоювання. Вони звертаються до нас у надії мати певну стабільність у цьому нестабільному світі. І відчувають турботу про себе тільки тоді, коли для них продовжується нормальне життя, коли їх уважно вислуховують і коли шляхом досвіду вони дізнаються, що їх запитання не менш важливі, ніж відповіді
У випадку кризової ситуації будьте пильні й не пропустіть у поведінці дітей таки ознаки переживань:
  • вираження широкого спектра емоцій;
  • соматичні (тілесні) хвороби – особливо болі у шлунку;
  • проблеми зі сном (часті пробудження, жахливі сни);
  • тривожність при розлуці з батьками;
  • підвищену прив’язаність до дорослих;
  • роздратованість або прояви гніву. 
                                Використання мистецтва як засобу терапії

Незалежно від того, чи є діти жертвами жорстокого поводження, чи бояться вони темряви, стали свідками злочину або, може, переживають психологічну травму після перегляду телепередач, зазвичай, їм неймовірно важко подолати травматичні події, вони просто об’єктивно не в змозі це зробити. Маленькі діти ще не можуть виразити чи обговорити в повній мірі свої думки та почуття, бо їхній словарний запас поки що невеликий і мовні навички розвинені недостатньо.

 
 Один зі способів, за допомогою якого батьки можуть сприяти розповідям дітей про те, що вони бачили, чули чи пережили, – це надати їм засоби для художнього вираження та висловлення того, що відбулось. Малюючи, діти можуть спілкуватись і без допомоги слів. Арт-терапевти пропонують такі інструкції, що пояснюють, чому зображувальне мистецтво таке важливе для дітей, особливо коли вони пережили травматичні події.
  • Діти обробляють те, що вивчають, за допомогою гри.
  • Малювання допомагає контролювати ситуацію. Тільки-но дитина зобразила ідею або думку на папері, вона стає конкретною (ясною). Діти можуть робити зі своїм малюнком усе, що забажають, – повісити на стіну, розтоптати чи порвати, лікуючи свій біль.
  • Якщо дитина засмучена або стривожена ситуацією, запропонуйте їй намалювати «безпечне» місце.
  • Якщо малюнок буде страшним, дитина може розірвати його й використовувати шматки, щоб домалювати на них що-небудь гарне або зробити їх складовою частиною чогось красивого.
  • Заохочуйте дитину використовувати крейди, олівці та папір. Глина й фарби при цьому можуть викликати в дитини сплеск великої кількості емоцій, з якими вона не здатна буде впоратись.

                                         

                      Як інтерпретувати малюнки дітей

Поради батькам про те, на що звертати увагу при розгляданні й аналізі малюнків дитини

 З того моменту коли дитина починає тримати в руці олівець і водити ним по сторінках зошита, малювання стає чудовим способом передачі її думок і, відповідно, їх кращого розуміння. Коли діти підростають, інтерпретувати їхні малюнки стає простіше, і ми можемо отримати дивовижну кількість інформації з їхніх творінь. Розуміння дитячих малюнків є чудовим інструментом для батьків на кожному етапі розвитку малюків.

                   Розвиток у дітей навичок малювання

Є три стадії розвитку дитячого малюнка: каракулі, стадія передсхематичних зображень і стадія схематичних зображень. Ось чого варто очікувати від малюнків на кожній із цих стадій.

  • Каракулі. На даному етапі в малюнках дітей ще немає реалізму, вони більше нагадують риски на аркуші паперу. Може скластися враження, що такі твори позбавлені сенсу, але іноді діти створюють те, що називається «випадковим реалізмом». Це означає, що коли малюнок буде готовий, ви зможете розгледіти ті чи інші форми або предмети в тому, що на перший погляд здавалося вам простими карлючками.
  • Передсхематичне зображення. На даному етапі діти намагаються малювати те, що бачать своїми очима. Вони можуть зображати прості предмети та форми: обличчя, чоловічків, машини, домашніх тварин, дерева й будинки. Зазвичай ці малюнки не містять по-справжньому реалістичних елементів. На кінцевому етапі даної стадії діти починають додавати в малюнки конкретні деталі, які відображають їхні ідеї, наприклад, квіти перед будинком або одяг на чоловічках.
  • Схематичні малюнки. На цьому етапі в малюнках з'являється багато деталей, діти починають використовувати слова й символи. Наприклад, вони можуть зображати птахів символом «V». Малюки малюють настільки реалістично, наскільки дозволяють їхні навички, при цьому малюнки відображають їхню точку зору або перспективу. Дитячі творіння на цьому етапі здатні ілюструвати цілі історії 

                            Як аналізувати малюнки дітей?

У більшості випадків батьки хочуть бачити в малюнках дитини зміст. Але іноді малюнки – це просто малюнки, не більше ніж веселе проведення часу, відбите на аркуші паперу. Однак у деяких випадках при аналізі дитячих малюнків батькам може відкритися більш глибокий зміст, думки й почуття, які діти вкладають у свої картини. Дуже важливо намагатись не вчитуватись надмірно у малюнок і дозволити дитині самій сказати вам, який зміст вона вклала у своє творіння. Ставте малюку такі запитання, як «Що роблять люди на твоїй картині?». Це допоможе вам дізнатися про деталі малюнка, які до цього моменту залишалися прихованими для вас.

                                        Загальні закономірності

Але можна й самостійно аналізувати дитячі творіння, шукати в них прихований сенс.

  • Стать і колірні переваги. Темні кольори, як правило, вибирають діти вимогливі, які прагнуть до домінування. Дівчатка зазвичай люблять теплі тони, у той час як хлопчики віддають перевагу холодним. Зелений колір означає, що в дитини є творчі здібності, жовтий символізує щастя, а червоний – колір схвильованості, збудження, його люблять використовувати більшість дітей.
  • Положення малюнка на сторінці також має значення. Лівостороннє розміщення малюнка асоціюється з минулим, а малюнок, розташований праворуч, свідчить про інтерес дитини до майбутнього, її потребу у спілкуванні. Малюнки, які знаходяться в нижній частині сторінки, часто означають невпевненість або почуття неповноцінності.
  • Важливий також розмір намальованих фігур. Діти, які малюють предмети великого розміру, як правило, є особистостями, здатними до домінування. Занадто великі й підняті вгору руки можуть означати агресивність дитини, а маленькі або приховані за спину – невпевненість; маленькі ноги можуть бути також ознакою невпевненості малюка, утрати рівноваги, оскільки ноги символізують опору.
  • Примітка: майте на увазі, що всі зазначені вище спостереження, що стосуються дитячої творчості, дуже узагальнені й можуть не мати нічого спільного з малюнками конкретно вашої дитини. Інтерпретувати дитячі малюнки завжди краще разом із самим малюком, який зможе розповісти вам, який зміст він вклав у своє творіння. Для цього треба всього лише спитати про те, що він сам думає про свій малюнок.

    Ось деякі приклади того, що можуть малювати діти і як вам слід розуміти їхні малюнки:

    • Фігурки людей. Дитина часто малює членів сім'ї в певному порядку, при цьому себе вона може розташувати поруч з людиною, з якою в неї в родині найбільш близькі стосунки. Дитина також може надавати членам сім'ї різних виразів обличчя, які показують, в якому настрої перебуває та чи інша людина більшу частину часу. Розмір фігури визначає те, наскільки важливий дитині даний член сім'ї: чим більше людина, тим більше вона може означати для дитини або сильніше домінувати в її житті.
    • Докладні малюнки. Чим більше деталей дитина вкладає в зображення людей зі свого оточення, тим більше вона бачить їхню індивідуальність. Наприклад, малюнок брата в окулярах або сестри у гарній сукні свідчить про те, якими малюк бачить їх щодня. Розташування членів сім'ї на картині також може свідчити про ступінь їхньої близькості: якщо сім'я згуртована і щаслива, дитина відобразить це, згрупувавши сім'ю на своєму малюнку.
    • Копання ями. Дитина, яка нещодавно пережила смерть близької людини, може малювати ями в землі, також рити або закопувати їх на малюнку. Розташування членів сім'ї навколо ями свідчить про те, з ким у сім'ї в малюка найбільш близькі стосунки, або про те, як сім'я переживає втрату. Дитина, яка малює тільки себе, може відчувати почуття самотності.

    Які емоції дитини можна визначити за допомогою малюнка?

    Багато емоцій малюка можна визначити, проаналізувавши його малюнки. Однак не дуже захоплюйтесь пошуком змісту його творінь, доки він сам не пояснить вам, що в них уклав. Проте дослідники виявили, що деякі деталі малюнка можуть розповісти про те, що дитина відчуває. Ось кілька прикладів:

    • Імпульсивна дитина: великі фігури, відсутність шиї, асиметрія кінцівок.
    • Тривожна дитина: хмари, дощ, летять темні птахи, відсутність у персонажів очей.
    • Сором'язлива дитина: низькі фігури, відсутність носа або рота, крихітні фігурки із притиснутими до тіла руками.
    • Розгнівана дитина: великі зуби й довгі, великі руки, неоднаковий напрямок очних зіниць (косоокість).
    • Дитина, яка не відчуває себе в безпеці: чудовиська, крихітні голови, відсутність рук, нахилені фігури.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Роль гри у розвитку психології дитини - вплив та значення

  Гра – це одна з найважливіших складових розвитку психології дитини. Вона має велике значення для формування різних аспектів особистості, таких як емоційна стійкість, соціальні навички, творчість та інтелектуальний розвиток. Гра впливає на розвиток дитини на різних рівнях – фізичному, інтелектуальному, соціальному та емоційному, і виконує різні функції в цьому процесі. Функція гри полягає в тому, щоб допомогти дитині розвивати навички і вміння, які вона буде використовувати в майбутньому. Гра допомагає розвивати фантазію, творчість та вміння працювати в команді. Вона стимулює розвиток моторики, координації рухів та розумових здібностей. Крім того, гра сприяє розвитку емоційної сфери, навчаючи дитину розпізнавати і виражати свої почуття, контролювати свої емоції та встановлювати соціальні зв’язки. У грі дитина отримує можливість досліджувати, експериментувати та вирішувати проблеми. Це дозволяє їй розвивати свою творчу та аналітичну мислення. Гра також сприяє формуванню внутрішньої...

Вправи з тренування мозку для дітей

  Шість видів тренування виконавчих функцій мозку й поліпшення комунікації для дітей Коли ми дивимося на дітей, та й на людей в цілому, неважко помітити, що всі ми маємо індивідуальні особливості в роботі нашого мозку. Ви, як батьки, можете бачити їх у своїх дітях щодня. Ваш син здатний точно припустити, скільки часу йому знадобиться для виконання письмового домашнього завдання, а ваша донька, здається, завжди думає, що вона впорається з ним всього лише за годину, хоча їй ніколи не вдається укластися в зазначений термін. Або ж одна дитина запам'ятовує все, про що їй говорять, а інша вже за хвилину не може згадати, наприклад, логін і пароль, названий вами. Здатність планувати й регулювати свою поведінку, змінюючи свою реакцію залежно від контексту ситуації, є високорівневим нейрокогнітивним процесом, відомим також як виконавчі функції. Також виконавчі функції включають в себе здатність регулювати свої емоції, робити правильний вибір, вирішувати проблеми, бути гнучким, організованим ...