Перейти до основного вмісту

Як допомогти дитині обрати професію

 

Батьки завжди бажають успіхів своїй дитині. Ми мріємо про її щасливе життя, сповнене перемог і комфорту. Саме тому намагаємося полегшити шлях до зірок з моменту, ще коли маля ходить у дитсадок. Записуємо його на всі гуртки, що можуть знадобитися в майбутньому, від англійської до карате, бо пам’ятаємо – колись з нею станеться профорієнтація. Але що робити, якщо дитині нічого не подобається?

З цього матеріалу ви дізнаєтеся, як спрямовувати її в навчанні, чому не треба змушувати її вивчати те, що не подобається, і як запам’ятати, що профорієнтація НЕ починається з пелюшок.

Дозвольте приймати рішення самостійно

Аби дитина навчилася відрізняти “своє” від “не свого”, дослухатися саме до себе і вірити персональним відчуття, батьки мають дати їй трохи простору. Багато людей у дорослому віці легко розуміють, що їм “треба” або що вони “вимушені” робити. При цьому вони геть не розуміють, що їм робити “хочеться”. Часто це стається саме через те, що їм або не давали вибору, або не вчили слухати власні бажання. 

Розуміння сильних сторін допоможе їй вдаліше обрати додаткову освіту та й в цілому майбутню професію. Але що робити, якщо ви слухали, спостерігали, водили на гуртки, але ні одне заняття так і не викликало в неї ентузіазму?

Продовжувати дослідження. Якщо ви спробували походити по гуртках, дитина досі нудиться, а ви почуваєтеся безпорадно, попросіть її зібрати невеличкий список справ, які поглинають її так сильно, що вона не помічає часу. 

Дозволяйте помилятися

Дитинство повністю складається з дослідження. Що таке світ, яке я займаю в ньому місце, що мені можна, що не можна, що подобається, що ні, де закінчуються мої кордони й починаються кордони іншого. Задача батьків – сформувати безпечний простір для цього дослідження. Це, зокрема, означає і можливість помилятися.

Звісно нам, як батькам було б легше, аби син прийшов одного дня й сказав “я хочу малювати”, і сам почав ходити в художню школу. І закінчив її. І пішов у художню академію. А потім ще й став відомим художником. Але не все так просто. Зазвичай шлях профорієнтації проходить полярні стадії від сьогодні космонавта до завтра аквалангіста і так по колу кілька разів.

Коли ваш спадкоємець відмовляється від всього, бо “Мені все не подобається”, правильно реагувати “А ми ВСЕ ще не пробували”

При цьому, якщо дитина постійно кидає захоплення, поговоріть з нею. Найчастіше це відбувається через відсутність критеріїв рівнів майстерності. Як я зрозумію, що я гарна танцюристка? Перемога у конкурсах, наприклад, або відстежування прогресу в реалізації якихось па. Які критерії успішності у вебдизайні? Реалізація проєкту, який на початку здавався неможливим. Говоріть про такі речі.

Насправді це дуже важливе питання – як конкретно я побачу-почую-відчую, що досяг певного рівня у будь-якій справі? Шукайте відповіді разом і постійно нагадуйте про те, якою була відправна точка. Допоможіть дитині сформувати розуміння особистого прогресу.

Сформуйте базову дисципліну

Дуже важливо дати дитині простір для самопізнання, самовиявлення та самореалізації. Проте слід пам’ятати, що батьки – провідники у світ, що функціонує за певними правилами. Тому слід сформувати для неї базову дисципліну. Але це має бути дійсно база, а не розширений її варіант про всяк випадок. 

Наприклад, чищення зубів не стосується сфери її інтересів, хобі чи професійних занять, тому привчіть її до цього ритуалу двічі на день. Так само як і до здорового харчування, стабільних прогулянок, фізичних навантажень та інших речей, що стосуються її фізичного та ментального здоров’я.

Домовтеся про обов’язкові предмети, що їх треба вивчати пильно, а через які в неї не має боліти голова. Пам’ятайте правило “бути принциповим у принципових речах”. Я занадто часто зустрічаю в практиці принциповість у форматі “відмінно з математики” замість відкритого діалогу з дитиною та довіри до її інтересів.

Пам’ятайте, що така важлива функція мозку як нейропластичність – здатність створювати нові нейронні зв’язки – знаходиться на максимумі в 12-13 років. Тому і до цього віку, і після важливо навантажувати систему саме заради розвитку. Але й не перевантажувати її, звісно. Тому навіть якщо конкретний інтерес або здібності досі не виявлені, сам процес пошуку – це також класний шлях розвитку мозку.

І головне. Якщо всі ваші старання зробити з програміста футболіста не спрацювали, видохніть, розслабтеся і прийміть це. На дворі 2025 рік – невже хтось ще обирає дітям професії? Нагадаю стародавню індійську мудрість: дитина – гість у твоєму домі: нагодуй, виховай та відпусти.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Роль гри у розвитку психології дитини - вплив та значення

  Гра – це одна з найважливіших складових розвитку психології дитини. Вона має велике значення для формування різних аспектів особистості, таких як емоційна стійкість, соціальні навички, творчість та інтелектуальний розвиток. Гра впливає на розвиток дитини на різних рівнях – фізичному, інтелектуальному, соціальному та емоційному, і виконує різні функції в цьому процесі. Функція гри полягає в тому, щоб допомогти дитині розвивати навички і вміння, які вона буде використовувати в майбутньому. Гра допомагає розвивати фантазію, творчість та вміння працювати в команді. Вона стимулює розвиток моторики, координації рухів та розумових здібностей. Крім того, гра сприяє розвитку емоційної сфери, навчаючи дитину розпізнавати і виражати свої почуття, контролювати свої емоції та встановлювати соціальні зв’язки. У грі дитина отримує можливість досліджувати, експериментувати та вирішувати проблеми. Це дозволяє їй розвивати свою творчу та аналітичну мислення. Гра також сприяє формуванню внутрішньої...

Вправи з тренування мозку для дітей

  Шість видів тренування виконавчих функцій мозку й поліпшення комунікації для дітей Коли ми дивимося на дітей, та й на людей в цілому, неважко помітити, що всі ми маємо індивідуальні особливості в роботі нашого мозку. Ви, як батьки, можете бачити їх у своїх дітях щодня. Ваш син здатний точно припустити, скільки часу йому знадобиться для виконання письмового домашнього завдання, а ваша донька, здається, завжди думає, що вона впорається з ним всього лише за годину, хоча їй ніколи не вдається укластися в зазначений термін. Або ж одна дитина запам'ятовує все, про що їй говорять, а інша вже за хвилину не може згадати, наприклад, логін і пароль, названий вами. Здатність планувати й регулювати свою поведінку, змінюючи свою реакцію залежно від контексту ситуації, є високорівневим нейрокогнітивним процесом, відомим також як виконавчі функції. Також виконавчі функції включають в себе здатність регулювати свої емоції, робити правильний вибір, вирішувати проблеми, бути гнучким, організованим ...

Як зрозуміти почуття дитини за допомогою малюнка

  Поради батькам про те, як розпізнати та перебороти страхи та хвилювання дитини, не використовуючи слова У ході переживання особистої травми або національної кризи дуже важливо, щоби батьки та вчителі давали дітям можливість виразити себе, свої почуття й відповідні інструменти для цього. Діти, так само як і дорослі, відчувають потребу порозмовляти про свої страхи та побоювання. Вони звертаються до нас у надії мати певну стабільність у цьому нестабільному світі. І відчувають турботу про себе тільки тоді, коли для них продовжується нормальне життя, коли їх уважно вислуховують і коли шляхом досвіду вони дізнаються, що їх запитання не менш важливі, ніж відповіді У випадку кризової ситуації будьте пильні й не пропустіть у поведінці дітей таки ознаки переживань: вираження широкого спектра емоцій; соматичні (тілесні) хвороби – особливо болі у шлунку; проблеми зі сном (часті пробудження, жахливі сни); тривожність при розлуці з батьками; підвищену прив’язаність до дорослих; роздратованість...