Перейти до основного вмісту

Казкотерапія:як подолати страхи дитини через казки та фантазії

 

Казкотерапія для дітей - це ефективний спосіб інтегрувати особистість, розвинути творчі та розумові здібності дитини. Використовуючи даний метод, можна розширити свідомість і підсвідомість, а також створити гармонійні відносини з зовнішнім світом і оточенням.

Різні методи казкотерапії служать в якості інструменту для вивчення глибинних причин поведінки і особистісних реакцій. Широко практикується в психотерапії і застосовується для дітей з самого раннього віку. Казкотерапія відкриває широкі можливості для формування гармонійної особистості, виявлення та виправлення внутрішніх деформацій. Використовуючи методи казкотерапії можна зрозуміти, що саме хвилює малюка, що стало причиною тих чи інших реакцій і як відновити тонку душевну організацію.

Казкотерапія для дітей полягає в створенні "казкової" проблеми і подієвості, що закликає дитину шукати шляхи її вирішення. Дитина з'ясовує причини виникнення проблеми та усвідомлює її наслідки. Даний спосіб не пропонує малюкові готових відповідей, а пропонує самому вирішити ситуацію, виходячи зі свого світовідчуття. Звичайно, фабула історії повинна бути цікавою і актуальною для малюка, а також відповідати її віку.

Казкотерапія передбачає вдумливу роботу, захоплюючу для дітей. Після розповіді пропонується обговорити і проаналізувати казку. Пропрацювавши суть казки, потрібно прив'язати події оповідання з ідентичними ситуаціями в реальному житті. Для подачі матеріалу підходять і творчі методи: створення ляльок, малювання, гра з піском, драматичні сценки та ін.

Можливості казкотерапії безмежні. Можна не тільки провести паралелі з розповіддю і реальним життям, а й розробити всілякі подієві варіації, різні поведінкові фактори, що призводять до різноманітних наслідків. Це допоможе побачити обставини з різних ракурсів і виявити позитивну суть історії.

Казкотерапія допомагає вирішити такі проблеми:

  • позбутися від дитячого страху;
  • направити енергію гіперактивних дітей в потрібний напрямок;
  • знизити агресію;
  • усунути проблеми фізичного розвитку (погано їсть, неприємності з сечовим міхуром і ін.);
  • повернути душевну рівновагу, порушену проблемами в сім'ї (розлучення, новий член родини і т.д.);
  • втішити і підтримати при втраті близької людини або домашнього вихованця.

Казкотерапія для дітей збільшує цінність метафори, яка несе в собі важливі відомості, виражені символічно:

  • про найважливіші явища в житті, цінності, моралі, цілеспрямованості і багатство внутрішнього світу;
  • про облаштування навколишнього світу і можливі життєві перешкоди і способи їх подолання;
  • про дружбу, кохання, стосунки з батьками і однолітками;
  • про важливість прощення.
Казкотерапія — це метод психологічної корекції особистості дитини за допомогою читання чи прослуховування спеціально підібраних текстів. Сутність казкотерапії полягає у створенні особливого ментального простору, в якому фантазії дитини стають подібними до дійсності та сприяють подоланню її страхів і комплексів. Казкотерапія знижує в дітей рівень тривожності, допомагає долати різноманітні страхи, уможливлює адаптацію до колективу. Казкою можна приборкати дитячу агресивність, додати впевненості невпевненим і сором’язливим дітям.

Казкотерапія як арттерапевтична техніка

Світ казок завжди приваблює як дітей, так і дорослих. Коли відбуваються бентежуючі події, постає складний вибір чи потреба у прийнятті важливого рішення, довірячись підсвідомому, ми часто звертаємось до вигаданих історій, де головний герой та ключові завдання, які він вирішує, є повністю чи частково є відображенням нашої ситуації. Пригадайте: у кожного з нас у дитинстві була улюблена казка, почувши яку ми заспокоювались перед сном, у якій віднаходили підкзки, зміцнювали віру у майбутнє, знали, що гидке каченя стане прекрасним лебедем, Попелюшка потрапить на бал та віднайде кохання, а тужитися за золотим яєчко немає сенсу, адже курка Ряба знесе просте. Більш ефективно застосовувати казку для надання психологічної допомоги та вирішення психологічний проблем дозволяє відносно молодий метод казкотерапії.

Казка – потужний інструмент в руках батька, письменника, психолога, і просто потребуючого її цілющого впливу. А все через те, що її сенс сприймається одразу на двох рівнях: свідомому (коли людина сприймає казку як вигадану і нереальну історію) і підсвідомому (коли казковий сюжет і образ головного героя чіпляються за гачки реальності, знаходять у ній своє співпадіння).

Як казкотерапія може допомогти у психокорекційній роботі із дітьми?

Для дитини казка – це спосіб пізнання світу. Через казкові образи, метафори, символи дитина досліджує сутність оточуючого середовища, взаємостосунків між людьми, поняття про добро і зло; виховуються моральні якості особистості, розвивається сенсорні канали сприйняття, уява тощо. Казки допомагають дитині знайти рішення у хвилюючій ситуації.Спектр проблем із якими можна працювати через казку, дуже широкий:

Вікові страхи
Психосоматичні розлади
Порушення встановлення соціальних зав’язків
Проблеми із самооцінкою та самосприйняттям
Невротичні розлади: енурез, енкопрез, безсоння тощо

Які є основні принципи побудови психотерапевтичної казки для дитини?

Після виявлення у дитини проблеми, яку необхідно скорегувати, дорослий може написати особливу казку для конкретного випадку.Важливо, щоб історія будувалася за конкретним алгоритмом. Спочатку ми знайомимо слухача із головним героєм, який нагадує саму дитину зовнішністю, конкретною звичкою чи рисою характеру. Такий герой потрапляє в сферу її інтересів. Наприклад, для зовсім маленьких дітей підійде улюблена тваринка, для трішки старших – принцеси, чарівники, роботи, мультимедійний персонаж тощо. Наступною віхою історії є опис труднощів та їх наслідки, із якими зіштовхується герой, що є повним відображенням проблеми самої дитини (страх перед темрявою, енурез, небажання ділитися іграшками тощо). Потім описується весь шлях героя у подоланні поданої проблеми, момент позбавлення від неї. Герой робить висновки і починає жити краще аніж раніше.

У написанні казки важливо враховувати вік дитини, чим дитина старше, тим сюжет складніший і більше насичений деталями. За обсягом казка має бути невеличкою.

Якщо батьки не впевнені щодо власних сил у написанні терапевтичної казки для дитини, краще звернутися до фахівця, який допоможе.

Які є техніки підсилення впливу терапевтичної казки? Як її урізноманітнити?

Існує багато прийомів як урізноманітнити як просте вечірнє читання казок перед сном, так із і з метою терапевтичного впливу.

Складання власних казок чи із дитиною. Запропонуйте дитині скласти казку про улюбленого героя та його пригоди. Цей процес є діагностичним. Адже дитина через розповідь транслює свої думки, переконання, тривоги. Казки можна створювати як абсолютно нові, так і на основі вже відомих. Скласти історію – продовження пригод відомого героя, пограти в обернену казку, коли відомі добрі герої стають злодіями, а негативні – позитивними. У конкретну казку можна ввести додаткового героя (у казку про курку Рябу додати черепашку Ніндзя).

Обговорення казок. Головного героя, його вчинків, світу тощо. Таким чином, дитина вчиться обмірковувати та аналізувати життєві події, висловлювати власну позицію, вирізняти, що є поганим, а що хорошим. Можна додатково питати, а якби дитина вчинила в цій ситуації, які зробила висновки.

Малювання чи ліплення героїв та ключових сюжетних сцен. Ця арттерапевтична техніка розвиває уяву та розвантажує нервову систему.

Інсценування казок. Ця проста техніка підсилює враження від казки на дитину. Таким чином, вона занурюється у пригоди та шляхи вирішення труднощів героя. 

Методи казкотерапії для дітей: Що таке авторська казка?

Одним з ефективних методів казкової терапії виступає авторська Казка, яка розкриває проблему, що має в даний період часу місце в житті малюка. Зрозуміло, необхідно уникати в оповіданні прямих натяків. Дитина не повинна зрозуміти, що мова піде про його особисту проблему, але може відчути подібність ситуації.

Для цього можна вибрати героя, стать і вік якого буде відповідати параметрам маленького слухача. Бажано і характер підібрати схожий.

Спосіб життя головного персонажа і події авторської казки допомагають малюку помітити подібність зі своїм реальним життям. Герой повинен потрапити в ситуацію, відповідну проблему дитини і пережити ті ж емоції.

Найважливіший момент - пошуки вирішення виниклої проблеми. Даний метод казкотерапії для дітей передбачає пошук альтернативних і всіляких виходів з ситуації, які допоможуть малюкові дозволити власні труднощі.

Головний герой авторської казки повинен усвідомити свої помилки і відчути бажання змінитися на краще, роблячи певні кроки, підказані казкою.

Казкотерапія для дітей: Значення чарівної казки

Казкотерапія для дітей має багатий інструментарій. "Пан Коцький "- це складна композиція, що занурює дитину в казкову атмосферу, розвиваюча свідомість і розширює кругозір. Чарівна розповідь обов'язково включає повноцінну експозицію, цікаву зав'язку історії, захоплюючий розвиток розповіді, хвилюючу кульмінацію і логічну розв'язку.

Зміст оповідання має відштовхуватися від проблеми, яка виникла з причини втрати або будь-якої недостачі. Герой вирішує проблему за допомогою чарівних засобів або за допомогою персонажа, що володіє чарівними здібностями. Обов'язкова присутність і взаємодія кількох поколінь. При цьому старше покоління розділяється з молодшим в результаті смерті або трагічних обставин. Зав'язка починається саме з втрати героєм / героїнею або виникнення заборони на щось. З цього моменту герой починає протидіяти, йдучи з дому в пошуках вирішення проблеми.

Події розвиваються в міру пошуків втраченого. Герой стикається з різними випробуваннями і труднощами. Кульмінаційний момент - бій з силою, яка протистоїть герою. Це може бути боротьба з негативним персонажем або проходження випробувань, розгадування загадок. Кульмінація завжди закінчується перемогою головного героя.

Історія закінчується поверненням втраченого або придбанням нового. Як правило, основний персонаж піднімається по соціальних сходах (запановує, стає багатшим).


Народна казка, як ефективний метод казкотерапії

Народна казка - це унікальне колективна творчість, яке пов'язує безліч поколінь, прокладаючи стежку між минулим і сьогоденням. Казка, створена народом і заснована на легендах - це відмінний метод казкотерапії для дітей, що піднімає загальнолюдські проблеми. Якщо порівняти з авторської казкою, то народна казка не має конкретного автора. У ній йдеться про труднощі і речі, які є актуальними для всіх вікових груп, часів і поколінь. Авторська казка є вузько, що має значення для конкретного персонажа.

Головна мета народної оповіді - навчити мудрості, подати у творчій і близькою дітям формі поняття про мораль, совість, добро і зло. У літературному оповіданні відбивається позиція автора і його особисте ставлення до будь-якої проблеми. Народна казка оперує всілякими чарівними прийомами: символи, магічні числа, заборони тощо. У літературному творі можна і не використовувати подібні методи.

Народна казка має особливу мову, яка може здаватися дещо застарілою, але відображає народну розмовну мову різних часів. Використання застарілих слів і діалектичних особливостей в авторській історії не є обов'язковим. Крім того, відмінною рисою народної оповіді є приказка, зачин і кінець. Літературна історія допускає відсутність одного з елементів.

Народна оповідь - це відмінний приклад усної творчості. Отже, одна і та же розповідь може змінюватися, відрізнятися деталями та ін. Тоді як літературний твір незмінний.

Одним з найефективніших засобів казкотерапії для дітей є створення дитиною власної казки. У нашому центрі за допомогою професійного психолога маленький казкар зможе відчути творче хвилювання і радість від процесу створення своєї унікальної чарівної історії. Це допоможе дитині розкритися, подолати внутрішні табу і висловити своє неповторне "Я". У свою чергу, психолог зможе краще зрозуміти малюка.

Форма і зображення мають велике значення для дітей. Малюк зможе самостійно вибрати картинки або намалювати власноруч свого героя. Створена вашою дитиною казка, буде видрукувана і проілюстрована. Так Ви зможете завжди мати під рукою неповторне творіння Вашого чада.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Роль гри у розвитку психології дитини - вплив та значення

  Гра – це одна з найважливіших складових розвитку психології дитини. Вона має велике значення для формування різних аспектів особистості, таких як емоційна стійкість, соціальні навички, творчість та інтелектуальний розвиток. Гра впливає на розвиток дитини на різних рівнях – фізичному, інтелектуальному, соціальному та емоційному, і виконує різні функції в цьому процесі. Функція гри полягає в тому, щоб допомогти дитині розвивати навички і вміння, які вона буде використовувати в майбутньому. Гра допомагає розвивати фантазію, творчість та вміння працювати в команді. Вона стимулює розвиток моторики, координації рухів та розумових здібностей. Крім того, гра сприяє розвитку емоційної сфери, навчаючи дитину розпізнавати і виражати свої почуття, контролювати свої емоції та встановлювати соціальні зв’язки. У грі дитина отримує можливість досліджувати, експериментувати та вирішувати проблеми. Це дозволяє їй розвивати свою творчу та аналітичну мислення. Гра також сприяє формуванню внутрішньої...

Вправи з тренування мозку для дітей

  Шість видів тренування виконавчих функцій мозку й поліпшення комунікації для дітей Коли ми дивимося на дітей, та й на людей в цілому, неважко помітити, що всі ми маємо індивідуальні особливості в роботі нашого мозку. Ви, як батьки, можете бачити їх у своїх дітях щодня. Ваш син здатний точно припустити, скільки часу йому знадобиться для виконання письмового домашнього завдання, а ваша донька, здається, завжди думає, що вона впорається з ним всього лише за годину, хоча їй ніколи не вдається укластися в зазначений термін. Або ж одна дитина запам'ятовує все, про що їй говорять, а інша вже за хвилину не може згадати, наприклад, логін і пароль, названий вами. Здатність планувати й регулювати свою поведінку, змінюючи свою реакцію залежно від контексту ситуації, є високорівневим нейрокогнітивним процесом, відомим також як виконавчі функції. Також виконавчі функції включають в себе здатність регулювати свої емоції, робити правильний вибір, вирішувати проблеми, бути гнучким, організованим ...

Як зрозуміти почуття дитини за допомогою малюнка

  Поради батькам про те, як розпізнати та перебороти страхи та хвилювання дитини, не використовуючи слова У ході переживання особистої травми або національної кризи дуже важливо, щоби батьки та вчителі давали дітям можливість виразити себе, свої почуття й відповідні інструменти для цього. Діти, так само як і дорослі, відчувають потребу порозмовляти про свої страхи та побоювання. Вони звертаються до нас у надії мати певну стабільність у цьому нестабільному світі. І відчувають турботу про себе тільки тоді, коли для них продовжується нормальне життя, коли їх уважно вислуховують і коли шляхом досвіду вони дізнаються, що їх запитання не менш важливі, ніж відповіді У випадку кризової ситуації будьте пильні й не пропустіть у поведінці дітей таки ознаки переживань: вираження широкого спектра емоцій; соматичні (тілесні) хвороби – особливо болі у шлунку; проблеми зі сном (часті пробудження, жахливі сни); тривожність при розлуці з батьками; підвищену прив’язаність до дорослих; роздратованість...