Перейти до основного вмісту

Причини дитячого страху перед школою

 

Десять причин, знання яких допомагає батькам зрозуміти переживання дітей і допомогти їм

Усі ми чудово розуміємо, що наші діти напередодні свого першого дня у школі можуть мати різні почуття – як захват, так і хвилювання та побоювання. Отже, щоб допомогти розвіяти страхи, у першу чергу необхідно провести їх ідентифікацію. Далі представлені десять причин, через які діти тривожаться із приводу майбутнього походу до школи.

Нові ситуації

Незалежно від того, що чекає на вашу дитину – пережити перший день у новому класі чи в новій школі, нервувати через нову ситуацію – це абсолютно нормально. Розкажіть їй про те, що буде відбуватись у перший шкільний день. Коли діти знають, чого очікувати, вони менше стурбовані ситуацією. Нагадайте дитині, що кожний учень у її класі теж відчуває себе трохи схвильованим; дайте дитині час пристосуватись до ситуації. Відмітьте, що доволі швидко все ввійде у звичне русло, й атмосфера стане більш комфортною. Якщо це можливо, відкорегуйте свій графік так, щоб у вас з’явився додатковий час на дитину, особливо в перші кілька днів відразу після школи.

Ситуація провалу й невдач

Діти переживають, що їхнє навчання буде занадто важким, що вони не зможуть іти в ногу зі всіма або, коли їх викличуть на уроці виступити перед усім класом, не зможуть дати вірну відповідь. Нагадайте дитині, що кожна людина робить помилки, а потім похваліть її за старанність і зусилля.

Тривожність із приводу контрольних і тестів

Багато дітей бояться тестування та всіляких контрольних робіт. Вони хвилюються та засмучуються раніше, ніж треба, та так, що до дня тестування вже не у змозі виконати завдання. Один зі способів допомогти їм – запропонувати свою допомогу в підготовці та вивченні відповідного матеріалу. Нагадайте дитині, що вона все знає й готова до контрольної, скажіть про свою впевненість у тому, що вона обов’язково успішно впорається зі всіма завданнями.

Соціальна тривожність

Діти турбуються про своє місце в суспільстві, про те, щоби вписатись у колектив, завести друзів, хвилюються через те, що про них подумають інші, чи будуть їх дражнити й чи піддаватимуться вони проявам цькування, чи не стануть вигнанцями. Поясніть дитині, що необхідно зустрічати різноманітні соціальні ситуації обличчям до обличчя, а не уникати їх, і порозмовляйте про те, як подружитися з іншими дітьми. Відомо, що навчання дітей соціальних навичок, вирішення проблем і розв’язання конфліктів сприяють хорошому психічному здоров’ю.

Оцінки та успішність

Деякі діти турбуються, чи зможуть вони в дійсності виправдати очікування та отримувати добрі оцінки за математику та інші предмети, потрапити на дошку пошани, стати кращими у класі чи підтримувати певний середній бал. У розмові з дитиною підкресліть, що ви не очікуєте від неї досконалості та ідеальності.

Стрес від шкільних реалій

Деякі діти відчувають тривогу або впадають у стресовий стан, коли розуміють і відчувають, що їхнє шкільне середовище не організоване або що їхні очікування від навчання необґрунтовані. Психологи стверджують, що якщо батьки у відповідь на розповідь дитини про проблему, що виникла, запропонують їй спільно пошукати рішення, то дитина навчиться підходити до складних ситуацій конструктивно.

Потреба бути частиною колективу

Незалежно від того, хоче ваша дитина організувати групу підтримки спортивної команди, отримати головну роль у шкільному спектаклі чи просто бути не останнім гравцем під час великої перерви, важливо розповісти їй, що це виходить не в усіх і не завжди. Адже є й інші можливості брати участь чи бути причетним до команди. Щоб допомогти дитині оволодіти потрібними навичками у відповідності із заняттям, яке вона вибрала, практикуйтесь разом: малюйте плакати, репетируйте роль або ганяйте м’яч.

Тиск однолітків

Діти просто хочуть бути частиною колективу, хочуть відповідати тим правилам і законам, що в ньому царюють, тому іноді переживають через певні очікування з боку однокласників. Заохочуйте розповіді дитини про свої проблеми. Словесне вираження страхів (приговорювання вголос) може стати дуже корисним. Уважно слухайте, але при цьому намагайтесь перебороти гостре бажання втрутитись і самому вирішити проблему вашої дитини. Краще як треба все обміркуйте й разом знайдіть можливе рішення. Вирішуйте проблеми разом з дітьми, а не замість них! Відіграючи активну роль, діти вчаться самостійності.

Страх піддатися проявам булінгу (цькування)

Діти турбуються про те, що їх можуть ображати чи переслідувати в тому чи іншому вигляді, що дуже неприємно й навіть може психологічно травмувати їх. Поставтесь до їхніх побоювань серйозно. Поясніть, що хулігани ображають інших дітей, щоб відчути себе сильними, а також обов’язково розкажіть про те, як заспокоїтися, що не дозволить реагувати емоційно у відповідь на образу.

Ситуації вдома

Іноді справжня причина, через яку дитина не хоче йти до школи, не має нічого спільного із самою школою. Діти можуть відчувати, що дуже потрібні вдома, тому що хтось із батьків знаходиться у стані стресу або депресії, чи є ще щось, що безпосередньо стосується їхньої сім’ї. У такому випадку виходом із ситуації буде усунення сімейних проблем.

Якщо страхи вашої дитини не проходять упродовж навчального року, проінформуйте про це вчителя. У більшості шкіл є шкільні психологи, соціальні працівники та методисти, які можуть професійно поспілкуватися з дітьми й допомоги їм перебороти ці страхи.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Роль гри у розвитку психології дитини - вплив та значення

  Гра – це одна з найважливіших складових розвитку психології дитини. Вона має велике значення для формування різних аспектів особистості, таких як емоційна стійкість, соціальні навички, творчість та інтелектуальний розвиток. Гра впливає на розвиток дитини на різних рівнях – фізичному, інтелектуальному, соціальному та емоційному, і виконує різні функції в цьому процесі. Функція гри полягає в тому, щоб допомогти дитині розвивати навички і вміння, які вона буде використовувати в майбутньому. Гра допомагає розвивати фантазію, творчість та вміння працювати в команді. Вона стимулює розвиток моторики, координації рухів та розумових здібностей. Крім того, гра сприяє розвитку емоційної сфери, навчаючи дитину розпізнавати і виражати свої почуття, контролювати свої емоції та встановлювати соціальні зв’язки. У грі дитина отримує можливість досліджувати, експериментувати та вирішувати проблеми. Це дозволяє їй розвивати свою творчу та аналітичну мислення. Гра також сприяє формуванню внутрішньої...

Що таке арттерапія та чому вона ефективна у роботі з дітьми

  Мистецтво - невидимий місток, що поєднує два протилежні світи: світ фантазії та реальності. Часто таємні бажання, підсвідомі почуття та емоції легше викласти у творчості, ніж виразити у словесній формі. Тому останнім часом великої популярності набуває метод лікування за допомогою художньої творчості, або арт-терапія .             Арт  -  терапія  -  один із найм’якших і в той же час глибоких методів в арсеналі психологів. Малюючи, займаючись ліпленням, ви ніби отримуєте закодоване послання від самого себе. Форма, колір та інші характеристики продуктів творчості можуть не лише розкрити істинні, глибинні бажання, страхи, відношення до когось або чогось, настрій в даний момент, але й вплинути на свій психологічно емоційний та фізичний стан. Адже відомо, що кожна форма, колір та звук випромінюють певну енергію, яку можна і потрібно використовувати для покращення життя та зміцнення здоров`я. Цей термін з'явився ще в 40-і...

Вправи з тренування мозку для дітей

  Шість видів тренування виконавчих функцій мозку й поліпшення комунікації для дітей Коли ми дивимося на дітей, та й на людей в цілому, неважко помітити, що всі ми маємо індивідуальні особливості в роботі нашого мозку. Ви, як батьки, можете бачити їх у своїх дітях щодня. Ваш син здатний точно припустити, скільки часу йому знадобиться для виконання письмового домашнього завдання, а ваша донька, здається, завжди думає, що вона впорається з ним всього лише за годину, хоча їй ніколи не вдається укластися в зазначений термін. Або ж одна дитина запам'ятовує все, про що їй говорять, а інша вже за хвилину не може згадати, наприклад, логін і пароль, названий вами. Здатність планувати й регулювати свою поведінку, змінюючи свою реакцію залежно від контексту ситуації, є високорівневим нейрокогнітивним процесом, відомим також як виконавчі функції. Також виконавчі функції включають в себе здатність регулювати свої емоції, робити правильний вибір, вирішувати проблеми, бути гнучким, організованим ...